Det sker
Orientér dig om vores særudstillinger, alle øvrige begivenheder samt de to årlige jævndøgnsudtrækninger.
Ved vores jævndøgnsudtrækninger har du hver gang mulighed for at vinde kunsthåndværk for hele 2.500 kr. efter eget valg. Læs mere nedenfor.

januar 2023

Yderligere info
Jens Pedersen udstiller sine smykker hos til sidst i februar. Jens Pedersen fortæller: Formgivning. Jeg udvikler
Yderligere info
Jens Pedersen udstiller sine smykker hos til sidst i februar.
Jens Pedersen fortæller:
Formgivning.
Jeg udvikler og fremstiller fortrinsvis unika og små kollektioner af smykker i sølv, guld og titanium.
Igennem mange år har jeg arbejdet med sølvtråden. Ved at dreje, bøje og vride denne simple og enkle tråd, opnår jeg at skabe nye ”Rum i tråd”.
I mine smykker arbejder jeg blandt andet med naturmaterialer som skumkoral, rav, ben og lava i forskellige farver og strukturer.
Dette har givet rummet helt nye muligheder for fylde, farver, spænding, kontraster og volumen.Igennem de sidste par år har jeg fundet ny inspiration ved at arbejde med kogler, kerner, frø og tørrede frugter.
Det har udviklet sig til en helt ny kollektion af fingerringe, brocher, samt øre- og halssmykker.Jens Pedersen er uddannet på Institut for Ædelmetal, Guldsmedehøjskolen og ligeledes som håndarbejdslærer i træ og metal. Han har deltaget i guldsmedehøjskolens efteruddannelseskurser og været på studieophold i Indonesien og Thailand.
Han er tildelt Kunsthåndværkerprisen af 1879, bronzemedalje samt Elli & Peter Ove Christensens studierejselegat.
Jens Pedersens smykker kan købes via webshoppen – som du finder her.
Tidspunkt
August 20 (Lørdag) 15:00 - Februar 27 (Mandag) 12:00
februar 2023

Yderligere info
Jens Pedersen udstiller sine smykker hos til sidst i februar. Jens Pedersen fortæller: Formgivning. Jeg udvikler
Yderligere info
Jens Pedersen udstiller sine smykker hos til sidst i februar.
Jens Pedersen fortæller:
Formgivning.
Jeg udvikler og fremstiller fortrinsvis unika og små kollektioner af smykker i sølv, guld og titanium.
Igennem mange år har jeg arbejdet med sølvtråden. Ved at dreje, bøje og vride denne simple og enkle tråd, opnår jeg at skabe nye ”Rum i tråd”.
I mine smykker arbejder jeg blandt andet med naturmaterialer som skumkoral, rav, ben og lava i forskellige farver og strukturer.
Dette har givet rummet helt nye muligheder for fylde, farver, spænding, kontraster og volumen.Igennem de sidste par år har jeg fundet ny inspiration ved at arbejde med kogler, kerner, frø og tørrede frugter.
Det har udviklet sig til en helt ny kollektion af fingerringe, brocher, samt øre- og halssmykker.Jens Pedersen er uddannet på Institut for Ædelmetal, Guldsmedehøjskolen og ligeledes som håndarbejdslærer i træ og metal. Han har deltaget i guldsmedehøjskolens efteruddannelseskurser og været på studieophold i Indonesien og Thailand.
Han er tildelt Kunsthåndværkerprisen af 1879, bronzemedalje samt Elli & Peter Ove Christensens studierejselegat.
Jens Pedersens smykker kan købes via webshoppen – som du finder her.
Tidspunkt
August 20 (Lørdag) 15:00 - Februar 27 (Mandag) 12:00

Yderligere info
Fra 24. februar til sidst i april glæder vi os til at byde Birgit Daa Birkkjær velkommen. Hun laver kurve af forskellige materialer og fortæller
Yderligere info
Fra 24. februar til sidst i april glæder vi os til at byde Birgit Daa Birkkjær velkommen. Hun laver kurve af forskellige materialer og fortæller lidt om det på sin hjemmeside.
Hun skriver blandt andet:
Med en teknik, jeg selv har udviklet, væves kurvene fladt på en væv og trækkes derefter sammen til den tredimensionelle form.
Mine grundmaterialer har i mange år været hør, men nu har jeg fået fat i andre spændende materialer som blandt andet papirgarn og hestehårsgarn.
Når kurven er helt færdig – får den en overfladebehandling med tekstil- eller trælim, som gør den stiv og holdbar.
Mine kurve er ikke tænkt som brugsgenstande, men som tekstile objekter / skulpturer – der er dog mange, der bruger mine små vævede æsker til smykker o.lign.
Papirgarn og papirvævning
SHIFU er nævnt i japanske bøger gennem det 17. og 18. århundrede, men man har sandsynligvis kendt til metoden at spinde papirgarn allerede omkring 5. og 6. århundrede (et par hundrede år efter, at man begyndte at fremstille papir).
I midten af det 8. – 10. århundrede er der eksempler på, at man lavede hårbånd af tyndt papirgarn.
Fremstilling af tråden
Til at fremstille SHIFU, blev der brugt papirtråd lavet af kozo – det meget stærke japanske papir – lavet af bark.
Jeg har prøvet at fremstille papirtråd af kozo – efter den traditionelle metode, hvor papiret strimles i meget tynde stimler – eller rettere i én kontinuerlig strimmel, og derefter spindes til ultratynd tråd.
Jeg fik spundet lidt tråd på rokken på traditionel vis, men det var vanskeligt, og da jeg ikke ønskede at anvende det i beklædning, men i mine skulpturelle kurve, gik jeg hurtigt væk fra den metode.
I stedet strimler jeg papiret i en makulator (jeg har to, én til 3,9 mm og én til 6mm strimler).
Det giver strimler af passende længder, som jeg derefter snor sammen i hånden.
Metoden er meget simpel, og giver mulighed for at eksperimentere med mange forskellige papirtyper og mulighed for at sno papiret sammen med andre fibre (hestehår, plantefibre etc.)
Nu har jeg eksperimenteret gennem nogen tid, hvor jeg har lavet snor af forskellige plantefibre, og det giver mig nu mulighed for at fremstille spændende garn til mine vævede kurve.
At fremstille snor af papirstrimler og planter i hånden, kræver ikke noget udstyr, man kan bringe materialet med sig overalt (eller finde lokale plantefibre) og fremstille snor når som helst og hvor som helst.
Tidspunkt
Februar 24 (Fredag) 15:00 - April 28 (Fredag) 15:29
marts 2023

Yderligere info
Fra 24. februar til sidst i april glæder vi os til at byde Birgit Daa Birkkjær velkommen. Hun laver kurve af forskellige materialer og fortæller
Yderligere info
Fra 24. februar til sidst i april glæder vi os til at byde Birgit Daa Birkkjær velkommen. Hun laver kurve af forskellige materialer og fortæller lidt om det på sin hjemmeside.
Hun skriver blandt andet:
Med en teknik, jeg selv har udviklet, væves kurvene fladt på en væv og trækkes derefter sammen til den tredimensionelle form.
Mine grundmaterialer har i mange år været hør, men nu har jeg fået fat i andre spændende materialer som blandt andet papirgarn og hestehårsgarn.
Når kurven er helt færdig – får den en overfladebehandling med tekstil- eller trælim, som gør den stiv og holdbar.
Mine kurve er ikke tænkt som brugsgenstande, men som tekstile objekter / skulpturer – der er dog mange, der bruger mine små vævede æsker til smykker o.lign.
Papirgarn og papirvævning
SHIFU er nævnt i japanske bøger gennem det 17. og 18. århundrede, men man har sandsynligvis kendt til metoden at spinde papirgarn allerede omkring 5. og 6. århundrede (et par hundrede år efter, at man begyndte at fremstille papir).
I midten af det 8. – 10. århundrede er der eksempler på, at man lavede hårbånd af tyndt papirgarn.
Fremstilling af tråden
Til at fremstille SHIFU, blev der brugt papirtråd lavet af kozo – det meget stærke japanske papir – lavet af bark.
Jeg har prøvet at fremstille papirtråd af kozo – efter den traditionelle metode, hvor papiret strimles i meget tynde stimler – eller rettere i én kontinuerlig strimmel, og derefter spindes til ultratynd tråd.
Jeg fik spundet lidt tråd på rokken på traditionel vis, men det var vanskeligt, og da jeg ikke ønskede at anvende det i beklædning, men i mine skulpturelle kurve, gik jeg hurtigt væk fra den metode.
I stedet strimler jeg papiret i en makulator (jeg har to, én til 3,9 mm og én til 6mm strimler).
Det giver strimler af passende længder, som jeg derefter snor sammen i hånden.
Metoden er meget simpel, og giver mulighed for at eksperimentere med mange forskellige papirtyper og mulighed for at sno papiret sammen med andre fibre (hestehår, plantefibre etc.)
Nu har jeg eksperimenteret gennem nogen tid, hvor jeg har lavet snor af forskellige plantefibre, og det giver mig nu mulighed for at fremstille spændende garn til mine vævede kurve.
At fremstille snor af papirstrimler og planter i hånden, kræver ikke noget udstyr, man kan bringe materialet med sig overalt (eller finde lokale plantefibre) og fremstille snor når som helst og hvor som helst.
Tidspunkt
Februar 24 (Fredag) 15:00 - April 28 (Fredag) 15:29
25mar12:0012:45JævndøgnsudtrækningVind for 2.500 kr. kunsthåndværk

Yderligere info
Jævndøgnsudtrækning – vind kunsthåndværk for 2.500 kr. To gange om året – forårsjævndøgn og efterårsjævndøgn – foretages udtrækning blandt de ønskesedler vores besøgende har udfyldt
Yderligere info
Jævndøgnsudtrækning – vind kunsthåndværk for 2.500 kr.
To gange om året – forårsjævndøgn og efterårsjævndøgn – foretages udtrækning blandt de ønskesedler vores besøgende har udfyldt og afleveret. Vinderen får kunsthåndværk efter eget valg for op til 2.500 kr.
Deltag i denne udtrækning, som foregår lørdag, den 25. marts, kl. 12.
Man behøver ikke være til stede for at vinde, men du er mere end velkommen, og du vil have mulighed for at deltage i lodtrækningen om en lille præmie til de fremmødte.
Der vil være levende musik ved Finn Molsted og en lille forfriskning til alle.
Du udfylder din ønskeseddel i god tid eller lige inden udtrækningen og skriver, hvad netop du kunne tænke dig at vinde. Du behøver ikke være til stede for at vinde, men du er meget velkommen.
De tomme ønskesedler bliver lagt frem i butikken i god tid.
Som noget nyt kan man nu også gå på opdagelse i vores kunsthåndværk via hjemmesiden, så du kan sagtens hente din ønskeseddel i butikken, udfylde den hjemme og komme forbi og aflevere den i butikken igen, men vær opmærksom på, at der kan være variationer i farver og mønstre, som ikke vises på hjemmesiden, så det er sikrest at lægge vejen forbi butikken..
Du finder vores udvalg under den enkelte kunstner – klik her – eller på webshopsiden – klik her.
Hvis du bliver den heldige vinder, vil gevinsten være de ønsker, du har noteret på din ønskeseddel på op til 2.500 kr.
Tidspunkt
(Lørdag) 12:00 - 12:45
Sted
Købmandsgaarden
Algade 11
april 2023

Yderligere info
Fra 24. februar til sidst i april glæder vi os til at byde Birgit Daa Birkkjær velkommen. Hun laver kurve af forskellige materialer og fortæller
Yderligere info
Fra 24. februar til sidst i april glæder vi os til at byde Birgit Daa Birkkjær velkommen. Hun laver kurve af forskellige materialer og fortæller lidt om det på sin hjemmeside.
Hun skriver blandt andet:
Med en teknik, jeg selv har udviklet, væves kurvene fladt på en væv og trækkes derefter sammen til den tredimensionelle form.
Mine grundmaterialer har i mange år været hør, men nu har jeg fået fat i andre spændende materialer som blandt andet papirgarn og hestehårsgarn.
Når kurven er helt færdig – får den en overfladebehandling med tekstil- eller trælim, som gør den stiv og holdbar.
Mine kurve er ikke tænkt som brugsgenstande, men som tekstile objekter / skulpturer – der er dog mange, der bruger mine små vævede æsker til smykker o.lign.
Papirgarn og papirvævning
SHIFU er nævnt i japanske bøger gennem det 17. og 18. århundrede, men man har sandsynligvis kendt til metoden at spinde papirgarn allerede omkring 5. og 6. århundrede (et par hundrede år efter, at man begyndte at fremstille papir).
I midten af det 8. – 10. århundrede er der eksempler på, at man lavede hårbånd af tyndt papirgarn.
Fremstilling af tråden
Til at fremstille SHIFU, blev der brugt papirtråd lavet af kozo – det meget stærke japanske papir – lavet af bark.
Jeg har prøvet at fremstille papirtråd af kozo – efter den traditionelle metode, hvor papiret strimles i meget tynde stimler – eller rettere i én kontinuerlig strimmel, og derefter spindes til ultratynd tråd.
Jeg fik spundet lidt tråd på rokken på traditionel vis, men det var vanskeligt, og da jeg ikke ønskede at anvende det i beklædning, men i mine skulpturelle kurve, gik jeg hurtigt væk fra den metode.
I stedet strimler jeg papiret i en makulator (jeg har to, én til 3,9 mm og én til 6mm strimler).
Det giver strimler af passende længder, som jeg derefter snor sammen i hånden.
Metoden er meget simpel, og giver mulighed for at eksperimentere med mange forskellige papirtyper og mulighed for at sno papiret sammen med andre fibre (hestehår, plantefibre etc.)
Nu har jeg eksperimenteret gennem nogen tid, hvor jeg har lavet snor af forskellige plantefibre, og det giver mig nu mulighed for at fremstille spændende garn til mine vævede kurve.
At fremstille snor af papirstrimler og planter i hånden, kræver ikke noget udstyr, man kan bringe materialet med sig overalt (eller finde lokale plantefibre) og fremstille snor når som helst og hvor som helst.
Tidspunkt
Februar 24 (Fredag) 15:00 - April 28 (Fredag) 15:29
maj 2023

Yderligere info
Vi ser frem til at byde Lis Biggas og hendes keramiske arbejder ind hos os i maj og juni 2023. Museet Clay,
Yderligere info
Vi ser frem til at byde Lis Biggas og hendes keramiske arbejder ind hos os i maj og juni 2023.
Museet Clay, hvor Lis Biggas’ arbejder kan købes, skriver:
Både de mindre serier af brugsting og de store dekorative unikaværker har været veje, som Lis Biggas gennem hele sin keramiske karriere har forfulgt, og som fra hver sin side har virket inspirerende for hende.
Begge steder vægter hun en funktionel opbygning, men mens brugstingenes funktion ofte kommer til at indgå i formen med et humoristisk twist, bliver de store linjer i højere grad til et billede – en form for relief med havet eller himlen som afsæt.
Lis Biggas har da også boet og arbejdet ud mod havet og himlen ved Sjællands Odde, siden hun i 1989 blev uddannet på Skolen for Brugskunst.
Naturen har sat spor i hendes valg af glasurer og arbejdet sig ned i leret – f.eks. har hun lavet fiske-aftryk. Hun har lavet udsmykninger til Fælledparken og senest ved Epilepsihospitalet i Dianalund.
Tidspunkt
Maj 2 (Tirsdag) 15:00 - Juni 30 (Fredag) 12:00
juni 2023

Yderligere info
Vi ser frem til at byde Lis Biggas og hendes keramiske arbejder ind hos os i maj og juni 2023. Museet Clay,
Yderligere info
Vi ser frem til at byde Lis Biggas og hendes keramiske arbejder ind hos os i maj og juni 2023.
Museet Clay, hvor Lis Biggas’ arbejder kan købes, skriver:
Både de mindre serier af brugsting og de store dekorative unikaværker har været veje, som Lis Biggas gennem hele sin keramiske karriere har forfulgt, og som fra hver sin side har virket inspirerende for hende.
Begge steder vægter hun en funktionel opbygning, men mens brugstingenes funktion ofte kommer til at indgå i formen med et humoristisk twist, bliver de store linjer i højere grad til et billede – en form for relief med havet eller himlen som afsæt.
Lis Biggas har da også boet og arbejdet ud mod havet og himlen ved Sjællands Odde, siden hun i 1989 blev uddannet på Skolen for Brugskunst.
Naturen har sat spor i hendes valg af glasurer og arbejdet sig ned i leret – f.eks. har hun lavet fiske-aftryk. Hun har lavet udsmykninger til Fælledparken og senest ved Epilepsihospitalet i Dianalund.
Tidspunkt
Maj 2 (Tirsdag) 15:00 - Juni 30 (Fredag) 12:00
juli 2023

Yderligere info
Vi glæder os til at byde Christian Bruun og hans keramikarbejder velkommen som vores særudstiller i juli og august. Om han
Yderligere info
Vi glæder os til at byde Christian Bruun og hans keramikarbejder velkommen som vores særudstiller i juli og august.
Om han vil udstille sine store havekrukker, sine fine porcelænsarbejder eller lidt af det hele til særudstillingen, ved vi endnu ikke.
Christian Bruun fortæller om sig selv:
Christian Bruuns karriere som kunsthåndværker startede tidligt, da han som 8-årig fik smag for at sidde solitært ved drejeskiven og arbejde med ler hos en keramiker, hvor han blev passet efter skole.
Keramikken åbnede sidenhen dørene til værksteder overalt i verden lige fra USA, over Norge og til flere lande i Asien, hvor han igennem samarbejder med kompetente lokale kunsthåndværkere har suget ny inspiration til sig og dygtiggjort sig yderligere udover sin uddannelse fra Danmarks Designskole.
Christian Bruun er i dag bedst kendt for sine store Earth Unika-krukker, men mange kender ham også for de fine gennemsigtige porcelænskopper i serien Venus, som han altid har arbejdet med sideløbende.
Siden 1991 har Christians Bruun haft eget værksted under den gamle tribune på Charlottenlund Travbane, hvor du kan kigge forbi og finde ham, når han ikke er på sit værksted i Vietnam for at skabe nye unikaarbejder.
Hans værker indgår i den permanente samling på Designmuseum Danmark, på Clay Keramikmuseum Danmark, ligesom hans stentøj også er at finde på diverse gallerier.
Christian Bruun har fået tildelt flere legater blandt andet fra Statens Kunstfond og han har vundet adskillige priser for sit kunsthåndværk.
Tidspunkt
Juli 1 (Lørdag) 12:00 - August 31 (Torsdag) 12:00
august 2023

Yderligere info
Vi glæder os til at byde Christian Bruun og hans keramikarbejder velkommen som vores særudstiller i juli og august. Om han
Yderligere info
Vi glæder os til at byde Christian Bruun og hans keramikarbejder velkommen som vores særudstiller i juli og august.
Om han vil udstille sine store havekrukker, sine fine porcelænsarbejder eller lidt af det hele til særudstillingen, ved vi endnu ikke.
Christian Bruun fortæller om sig selv:
Christian Bruuns karriere som kunsthåndværker startede tidligt, da han som 8-årig fik smag for at sidde solitært ved drejeskiven og arbejde med ler hos en keramiker, hvor han blev passet efter skole.
Keramikken åbnede sidenhen dørene til værksteder overalt i verden lige fra USA, over Norge og til flere lande i Asien, hvor han igennem samarbejder med kompetente lokale kunsthåndværkere har suget ny inspiration til sig og dygtiggjort sig yderligere udover sin uddannelse fra Danmarks Designskole.
Christian Bruun er i dag bedst kendt for sine store Earth Unika-krukker, men mange kender ham også for de fine gennemsigtige porcelænskopper i serien Venus, som han altid har arbejdet med sideløbende.
Siden 1991 har Christians Bruun haft eget værksted under den gamle tribune på Charlottenlund Travbane, hvor du kan kigge forbi og finde ham, når han ikke er på sit værksted i Vietnam for at skabe nye unikaarbejder.
Hans værker indgår i den permanente samling på Designmuseum Danmark, på Clay Keramikmuseum Danmark, ligesom hans stentøj også er at finde på diverse gallerier.
Christian Bruun har fået tildelt flere legater blandt andet fra Statens Kunstfond og han har vundet adskillige priser for sit kunsthåndværk.
Tidspunkt
Juli 1 (Lørdag) 12:00 - August 31 (Torsdag) 12:00
september 2023

Yderligere info
Vi glæder os til at udstille Martin Birk Møllers glasarbejder hos os i september og oktober 2023. Martin Birk Møller beretter selv:
Yderligere info
Vi glæder os til at udstille Martin Birk Møllers glasarbejder hos os i september og oktober 2023.
Martin Birk Møller beretter selv:
Mit materiale er glas, i alle dets former – der smeltes, pustes, støbes og formes glas. For sjov og for alvor.
Tematisk er jeg især optaget af sande geometriske forme og mønstre med harmoniske proportioner der har en psykisk og sjælelig opløftende indvirkning på beskueren og rummet.
Finder det vigtigt at mit færdige arbejde har et levende, ærligt og naturligt udtryk, hvor glasset ikke renses helt for imperfektioner som bobler. Dette giver en dybde og en jordbundenhed af materialet, som man ellers godt kan glemme er skabt af sand, kalk og salt.
Martin Birk Møller, Master of Arts, in Visual Islamic and Traditional Arts 1999, The Princes school of Traditional Arts. Eget værksted og butik siden 2004, ved havnen i Nykøbing Sjælland.
Har udstillet og udført udsmykningsopgaver i både ind- og udland.

Tidspunkt
September 1 (Fredag) 15:00 - Oktober 31 (Tirsdag) 12:00
oktober 2023

Yderligere info
Vi glæder os til at udstille Martin Birk Møllers glasarbejder hos os i september og oktober 2023. Martin Birk Møller beretter selv:
Yderligere info
Vi glæder os til at udstille Martin Birk Møllers glasarbejder hos os i september og oktober 2023.
Martin Birk Møller beretter selv:
Mit materiale er glas, i alle dets former – der smeltes, pustes, støbes og formes glas. For sjov og for alvor.
Tematisk er jeg især optaget af sande geometriske forme og mønstre med harmoniske proportioner der har en psykisk og sjælelig opløftende indvirkning på beskueren og rummet.
Finder det vigtigt at mit færdige arbejde har et levende, ærligt og naturligt udtryk, hvor glasset ikke renses helt for imperfektioner som bobler. Dette giver en dybde og en jordbundenhed af materialet, som man ellers godt kan glemme er skabt af sand, kalk og salt.
Martin Birk Møller, Master of Arts, in Visual Islamic and Traditional Arts 1999, The Princes school of Traditional Arts. Eget værksted og butik siden 2004, ved havnen i Nykøbing Sjælland.
Har udstillet og udført udsmykningsopgaver i både ind- og udland.

Tidspunkt
September 1 (Fredag) 15:00 - Oktober 31 (Tirsdag) 12:00